ترکیبات هالوژن دار فعال
عملیات با آب
نمک های غیر آلی
ضد عفونی کننده ها
اسیدهای آلی و نمک ها
مواد آرایشی
ترکیبات فلزات آلی و کمپلکس ها
نگه دارنده های غذا
ترکیبات فنولی
محصولات مراقبت های شخصی
دیگر محصولات
رنگ ها و پوشش ها
نگهدارنده های چوب
پلاستیک ها
خمیر و تولیدات کاغذ
روغن و مواد روغنی
۵-۹- پلیمرهای ویژه
پلیمرهای ویژه، اساساً مواد مقاوم در مقابل دما یا فرسایش، با ویژگیهای متمایز هستند. اغلب، آنها در یک روش ویژه پردازش میشوند و به ماشینآلاتی غیر از ماشینآلات موردنیاز برای پلاستیک های مهندسی نرمال نیاز دارند. پلیمرهای ویژه، به عنوان پودرها، فیبرها، و فیلمها، ارائه می شوند. این فیبرها شامل شیشه، کربن، گرافیت و مواد آمیدی آروماتیک هستند و استفادهشان به یک ماده با قدرتهای مکانیکی خیلی بالا منجر میشود. گاهی اوقات هم، فیبرهای ویژه مثل پودر پی.تی.اف.ای برای ویژگیهای ضد اصطکاکی به کار میروند. پلیمرهای شامل فلوئورین، معرف یک طبقه مهم از پلیمرهای ویژه با محاسبه مقاومت در مقابل فرسودگی بینهایت هستند. اما به طور ویژه، پردازش پی.تی.اف.ای مشکل است، چون آن جریان نمییابد، حتی زمانیکه در ۳۴۲ درجه سانتیگراد، ذوب میشود. اما یک تودۀ ژلاتینی جامد را شکل میدهد. روش های اسپینینگ برای فیبرهایی با قدرت کششی فوق بالا، اغلب کاملاً ویژه است. حلالهای غیرمعمول، مثل اسید سولفوریک غلیظ موردنیازاند. تولید مواد خام و تکنیکهای پردازش نیاز به روش های ویژهای دارند که منحصر به فرد است. هرکدام از مواد بازار خودشان را دارند و بنابراین شرکتهای مالک روی چند پلیمر ویژه، متمرکزاند. به صورتیکه آنها فقط با چند شرکت محدود رقابت میکنند]۱۲[.
این پلیمرها، به ندرت در شکل خالص فروخته میشوند. تولیدکنندگان ماده خام، علاوه بر این، تعدادی ترکیبات استاندارد را هم ارائه میدهند که در مقادیر بالا تولید میشوند، درحالیکه سایر ترکیبات، به وسیله مواد ویژه برای پوشش بازار برای مقادیر کمتر ساخته میشوند. فراهم کردن ترکیبات ویژه اغلب به یک رابطه بلندمدت با ارباب رجوع و پیشرفتهای مشترک بیشتر می انجامد. مشخصاً دو کانال توزیع وجود دارد، یکی مستقیم و یکی غیرمستقیم، دومی به وسیله ترکیب کنندهها معرفی میشود. ترکیب کنندههای موفق باید هم قابلیتهای خدمات فنی خوب و هم تسهیلات بررسی بعدی را حفظ کنند. علاوه بر این، یک کنترل کیفیت پیچیده برای تضمین ماده ساختاری و ویژگیهای فیزیکی، الزامی است. تعداد ترکیب کنندهها برای بازار پلیمر ویژه، بنابراین محدود است.
پلیمرهایی که عملکرد بالایی دارند، یک مثال خوب برای یک استراتژی بازاریابی ویژه هستند. ابتکارات و محصولاتی که تولیدکنندگان رقابتی کمی دارند. طبق استراتژی استیمینگ فروخته میشوند که در آن شرکت خواستار ببیشترین قیمت ممکن برای ماکزیمم کردن سود است. بالاترین قیمت، زیرقیمتی است که رقیب برای یک جایگزین یا یک ماده قابل مقایسه دیگر میخواهد. مشتریان هنوز باید یک مزیت را برای ترجیح پلیمر، به جای فلز یا ماده دیگری برقرار کنند. زمانی که سایر مواد یا رقبای جدید وارد بازار میشوند قیمت کاهش می یابد تا سهام بازار زیان نکنند. گاهی اوقات هم، بدون رقبای جدید، قیمتهای بالا، افت میکنند. اگر زمینههای کاربرد جدید با حجمهای بیشتر یافت شوند، تاریخ نایلون، این الگو را دنبال میکند. فیبرهای نایلون در لابراتوارهای دوپونت به عنوان یک جایگزین موردنیاز فوری برای فیبرهای ابریشمی ژاپنی، توسعه یافتهاند، چون عرضه آن به وسیله جنگ جهانی دوم متوقف شود. این فیبرهای ایرانی فقط برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار گرفته، اما بعداً یک محصول داخلی با حجمهای بزرگتر دنبال شد. پیراهنهای نایلونی در این اثنا، نام نایلون، یک نام کلی برای همه پلی آمیدهای زنجیرۀ طولانی شد. این موفقیت آغازی، نسبتاً کوتاه بود، اما سپس کاربرد ایدهآل اکتشاف شد. جورابهای نایلونی، آنها سریعاً توسعه یافتند و تبدیل به یک سمبل برای زنان مدرن در سراسر جهان شدند. آخرین کاربرد آن در تولید فرش بود. البته کاربردهای زیاد دیگری هم وجود دارد. مثلاً در پلاستیک مهندسی. اما در این بخش دیگر آن سیکل نمایان وجود ندارد]۱۳[.
بازارهای موجود برای پلیمرهایی که عملکرد بالایی دارند. میتواند در صنایع فضاپیما یافت شود. در این بخش کوچک، کاربرد مواد کم وزن، الزامی است. این یک فیلم ایدهآل برای پلاستیکهای ویژه است. در کاربردهای بازاریابی فنی، صنایع فضاپیما، توسعه دهنده برای تجارت هستند که به اندازه یک ستاره «هالیوود» برای کالاهای مصرف کننده، کارآمد هستند.
۵-۱۰- مواد آرایشی
یکی از جذابترین بخشها، بازاریابی مواد آرایشی و بهداشتی است. این صنایع میتوانند به عنوان پادشاهانی در بازار قلمداد شوند. بزرگترین نسبت قیمت یک محصول به بخش تصویری و محسوس اشاره میکند. طراحی بستهبندی این عطرها هم برای یک سطح بالا، توسعه یافته است.
میان مواد شیمیایی ویژه، این محصولات، همراه با آفتکشها، بزرگترین مقیاسهای رشد را دارند. در آسیا و به ویژه در چین اهمیت مصرف این محصولات، به طور قابل ملاحظهای افزایش خواهد یافت. در این رابطه، جیل رهبر بازار جهانی، ورودش به بازار چین را اعلام کرده است. این اعلامیه درست زمانی انجام میشود که رقبای اورئال [۹۸]در بازار چین، یک کاهش را در زیانها، گزارش میکنند. اما عطرها فقط یک بخش از بازار مواد آرایشی هستند. طبقات متفاوت از مواد شیمیایی آرایشی در جدول ۹ آمدهاند. حدود نیمی از مصرف از مرطوب کنندهها مشتق میشود. در کشورهای غربی، یک روند مشخص، یک رشد دائمی را در مصرف فرمولسازیهای ضد چروکیدگی نشان میدهد. در چین، جائیکه جمعیت، جوانتر است، روند براساس یک الگوی مصرف در اروپای مرکزی و شرقی میباشد]۲۰و۱۴[.
جدول۸:موادآرایشی شیمیایی