«بورتن»[۱۲۹] و همکاران(۲۰۰۹) در تحقیقی به بررسی اثر ارتباطات سازمانی بر رضایت شغلی و عوامل انگیزشی مدیران پرداختند. بسیاری از مدیران معتقد بودند که برقراری ارتباط مؤثر برای عملکرد موفق ضروری است. در واقع به نظر میرسد برقراری ارتباط کلیدی برای کلیه فعالیتهای فردی است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بوده و از روش تجزیه و تحلیل رگرسیون استفاده شد و نتایج نشان داد که هرچه ارتباطات در سازمان بهتر باشد، رضایت افراد از شغلشان بیشتر خواهد بود و این خود عاملی جهت انگیزش افراد است.
«گوریس[۱۳۰]»(۲۰۰۷) در تحقیقی به بررسی اثر رضایت ارتباطات روی عملکرد و رضایت شغلی و روابط بین تناسب فرد و شغل پرداخته است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بوده و از روش تجزیه و تحلیل رگرسیون استفاده شده است. یافتهها حاکی از آن است که رضایت ارتباطی به عنوان یک تعدیلکننده ضعیف است. با این حال، رضایت ارتباطی یک عامل قوی تأثیرگذار بر عملکرد و رضایت شغلی است.
کیم و همکاران[۱۳۱](۲۰۰۹) نیز با بهره گرفتن از مدل سازی معادلات ساختاری، اثر تعدیلی جنس و سطح سازمانی بر استرس و رضایت شغلی در میان کارکنان یک هتل را بررسی نمودند. نتایج این تحقیق نشان داد که اثر منفی استرس شغلی بر رضایت شغلی به صورت معنی داری برای کارکنان زن و سرپرستان، قویتر از کارکنان مرد و غیر سرپرست بود.
همچنین نتایج پژوهش(فالنبرگ و اسچینزر[۱۳۲]،۲۰۰۷) که به بررسی رابطه تعهد سازمانی و رضایت شغلی با غیبت و جابجایی کارکنان پرداخت، از ارتباط منفی میان متغیرهای رضایت شغلی و تعهد سازمانی با جابجایی کارکنان حکایت میکند. همچنین این نتایج نشان داد که میان تعهد تکلیفی و جابجایی کارکنان، رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد.
یافتههای پژوهشی دیگر در زمینه ارتباط میان خدمات ارائه شده به کارکنان با تعهد سازمانی، نشان میدهد نگرشهای کارکنان نسبت به سازمان، به خدماتی بستگی دارد که سازمان به آنها ارائه میکند. به طوری که کیفیت مطلوب این خدمات، موجب ایجاد وجهه مثبت از سازمان و در نهایت، افزایش تعهد سازمانی کارکنان میشود(لی لیولوم[۱۳۳] ،۲۰۰۸).
نتایج پژوهش دیگری که برای بررسی تأثیر رفتار رهبری بر تعهد سازمانی و عملکرد سازمان انجام گرفت، نشان داد مطلوب بودن رفتار رهبر، تأثیر مثبتی بر تعهد سازمانی زیردستان دارد. به طوری که تعهد سازمانی زیردستان، به بهبود عملکرد سازمان منجر میشود(استیر،اسشیفینگر،لانگ[۱۳۴]، ۲۰۰۸).
فصل سوم
روش اجرای تحقیق
۳-۱) مقدمه:
تحقیق عبارت است از مجموعه ای ازفعالیت های منظم، منسجم و هدفمند که در پی دست یابی به یکی از خواسته ها ( تحقیق بنیادی، تحقیق پیمایشی و تحقیق کاربردی ) به صورت فردی یا گروهی صورت می گیرد (خاکی،۱۳۸۷).در طی فرایند تحقیق با به کارگیری ابزارهای جمع آوری، داده ها به طور عینی و معتبر، مشاهده، بررسی و استخراج می شوند و سپس با بهره گرفتن از فنون تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی بطور کمی و غیر کمی سعی می شود که ادعاها و حدس های علمی اولیه ( فرضیه ها ) آزمون شده و در نهایت فرضیه ها رد یا پذیرفته شوند و نتیجه گیری نهایی صورت پذیرد. در این فصل از پایان نامه به قسمت بسیار مهم و اساسی از فرایند تحقیق، یعنی روش های مورد استفاده در تحقیق جهت بررسی جامعه آماری و تعیین روش های نمونه گیری وحجم آن، هم چنین روش ها و ابزار مورد استفاده جهت گرد آوری اطلاعات و روش های تجزیه وتحلیل اطلاعات گردآوری شده پرداخته می شود. روایی و پایایی ابزار گرد آوری اطلاعات نیز موضوع دیگری است که در این فصل به آن پرداخته می شود.
.۳-۲) روش تحقیق:
به طور کلی انواع تحقیق بر دواساس طبقه بندی میشوند:
طبقه بندی براساس هدف شامل:
پژوهشهای(بنیادی)، تحقیق کاربردی، تحقیق و توسعه، تحقیقات ارزیابی تحقیق عملی( کاربردی).
هدف از تحقیق کاربردی بدست آوردن درک یا دانش لازم برای تعیین ابزاری است که به وسیله آن نیازی مشخص و شناخته شده برطرف گردد. در این تحقیق هدف کشف دانش تازهای است که کاربرد مشخصی را درباره فراورده یا فرایندی در واقعیت را دنبال میکند. به عبارت دقیقتر تحقیق کاربردی تلاش برای پاسخ دادن به یک معضل و مشکل عملی است که در دنیای واقعی وجود دارد( خاکی، ۱۳۸۳، ص۹۵ ).
تحقیق حاضر از نوع تحقیق کاربردی است.
طبقه بندی براساس روش شامل:
روش تاریخی، روش توصیفی ـ کیفی، روش پیمایشی(زمینه یابی)، روش تحلیل محتوایی، تحقیق میدانی، و تحلیل موردکاوانه، پانل، تحقیق همبستگی، پژوهشهای علمی( آزمایشی).
تحقیق توصیفی آن چه را که هست توصیف و تفسیر میکند و به شرایط یا روابط موجود، عقاید متداول، فرایندهای جاری، آثار مشهود یا رویدادها و آثار گذشته را نیز که به شرایط موجود مربوط میشوند، مورد بررسی قرار میدهد( خاکی ، ۱۳۸۳، ص ۱۰۴ ).
این تحقیق بر اساس روش گردآوری داده ها،از نوع پیمایشی است که فراتر از یک فن خاص در گردآوری اطلاعات است و هدف آن اکتشافی ،توصیفی و یا تبیینی است. هرچند عمدتاً در آن از پرسشنامه استفاده میشود اما ابزار دیگری از قبیل مصاحبه ساختمند، مشاهده، تحلیل محتوا و … هم به کار میرود. مشخصه روش پیمایشی، مجموعه ساختمند یا منطقی از دادههاست که آن را ماتریس صفت ویژگی میگویند. هرمورد از آن برحسب متغیر گرد آوری میشود و با کنار هم گذاشتن این اطلاعات به مجموعه ساختارمندی از دادهها میرسیم(خاکی، ۱۳۸۳، ص۱۰۴ ، ص ۱۰۵).
با توجه به توضیحات داده شده این تحقیق از نوع توصیفی و پیمایشی است.
۳-۳) جامعه آماری:
جامعه آماری عبارت است تعدادی از عناصر مطلوب مورد نظر که حداقل دارای یک صفت مشخصه باشند . به عبارت دیگر ، جامعه آماری به کل گروه افراد ، وقایع و چیزهائی اشاره دارد که محقق می خواهد به تحقیق درباره آن بپردازد ( سکاران ، ۱۳۸۶) جامعه آماری تحقیق حاضر، کارکنان بانک مسکن استان گیلان میباشند که تعدادشان۴۴۰ نفر است.
ردیف | نام شعبه | کد شعبه | تعدادپرسنل | ردیف | نام شعبه | کد شعبه | تعدادپرسنل |
۱ | مرکزی رشت | ۱۱۲۴ | ۳۵ | ۲۶ | طالقانی رشت | ۱۹۵۱ | ۱۲ |
۲ | مرکزی لاهیجان | ۱۱۵۹ | ۱۴ |