- هر چند وقت یکبار قران میخوانید؟
گویههای مربوط به بعد دانشی:
- اطلاعات شما در مورد تاریخ اسلام چقدر است؟
- اطلاعات شما در مورد احکام دینی چقدر است؟
ابعاد اعتقادی، پیامدی و عاطفی، دینداری پاسخگویان در یک طیف پنج قسمتی (از کاملاًموافق تا کاملاًمخالف) اندازهگیری شد که بر حسب نوع گویه از ۵ تا ۱ امتیاز به آن اختصاص داده شده است. در بعد مناسکی گویهها در طیف پنج قسمتی (همیشه تا اصلاً) ارزشگذاری شد که بر حسب نوع گویه از ۵ تا ۱ امتیاز به آن اختصاص داده شده است و در بعد دانشی گویهها در طیف پنج قسمتی(خیلی کم تا خیلی زیاد) ارزشگذاری شد که بر حسب نوع گویه از ۵ تا ۱ امتیاز به آن اختصاص داده شده است.
بدین ترتیب دامنه تغییرات دینداری از ۱۳ تا ۶۵ میباشد که به سه گروه دینداری ضعیف، دینداری متوسط و دینداری قوی تقسیمبندی شده است:
جدول شماره(۳ - ۱)دامنه امتیازات متغیر میزان دینداری
دامنه امتیازات | میزان دینداری |
۳۰-۱۳ | کم |
۴۸-۳۱ | متوسط |
۶۵-۴۹ | زیاد |
بر اساس نتایج مطالعه مقدماتی، پایایی گویههای این متغیر محاسبه شد که میزان آلفای کرونباخ برابر ۷۴/۰ شده است که چون از ۷/۰ بیشتر شده است نشان میدهد که هماهنگی درونی گویههای این متغیر در حد مطلوبی است.
۳-۵ میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی[۶۸]
منظور از وسایل ارتباط جمعی، آن دسته از وسایلی است که در تمدنهای جدید به وجود آمده و مورد استفادهاند و ویژگی اصلی آنان، قدرت و توانایی زیاد و شعاع عمل وسیع است (کازنو، ۱۳۸۱: ۴). یا در تعریفی دیگر: وسایل ارتباط جمعی، مجموع فنون، ابزار و وسایلی را میرساند که از توانایی انتقال پیامهای ارتباطی حسی و یا اندیشهای در یک زمان به شمار بسیاری از افراد و مخصوصاً در فواصل زیاد برخوردارند(بیرو، ۱۳۶۶: ۲۱۹).
تعریف عملیاتی: برای سنجش این متغیر از پاسخگو پرسیده شد: از وسایل ارتباط جمعی زیر تا چه اندازه استفاده میکنید؟
- مطبوعات
- اینترنت
- ماهواره
- تلویزیون
- رادیوهای داخلی
- رادیوهای خارجی
گویههای این متغیر در طیف شش قسمتی (اصلاً، خیلیکم، کم، متوسط، زیاد، خیلیزیاد) ارزشگذاری شد که از ۰ تا ۵ امتیاز به آن اختصاص داده شده است. مجموع امتیازات پاسخگو، میزان استفاده وی از وسایل ارتباط جمعی را مشخص میکند. حداقل امتیاز پاسخگو ۶ و حداکثر ۳۰ خواهد بود که بدین صورت طبقهبندی شده است:
جدول شماره(۳ - ۲)دامنه امتیازات متغیر میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی
دامنه امتیازات | میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی |
۱۰-۰ | کم |