۳۰/۰-
۳/۱۰
۰۰۰۱/۰
کمالگرایی دیگر مدار
۲۹/۰-
۰۱/۰
۶۹/۰-
۲۴
۰۰۰۱/۰
کمال گرایی جامعه مدار
۰۱/۰
۰۱/۰
۰۲/۰
۱/۱
N.S
همانگونه که در جدول فوق مشاهده می شود ابعاد کمال گرایی قاد به پیش بینی ۷۹درصد از واریانس بلاتکلیفی در جهت گیری هدف می باشد. کمال گرایی دیگرمدار با میزان ، ضریب بتای ۶۹/۰-، قوی ترین بعد کمالگرایی برای پیش بینی بلاتکلیفی در جهت گیری هدف می باشد.
سپس کمال گرایی خودمدار قادر به پیش بینی بخشی از واریانس جهت گیری هدف یادگیری بوده است، لیکن کمال گرایی جامعه مدار قادر به پیش بینی بلاتکلیفی در جهت گیری هدف نمی باشد.
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
در این قسمت از پژوهش ابتدا به بررسی خلاصه ای از پژوهش پرداخته می شود و سپس در قسمت بحث و نتیجه گیری به بررسی یافته های حاصل از فرضیه های پژوهش و همچنین بررسی و مقایسه این نتایج با نتایج حاصل از پژوهش های گذشته و بحث و بررسی در رابطه با آن ها پرداخته شده است.
۵-۱ خلاصه پژوهش:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین کمال گرایی و مسئولیت پذیری با جهت گیری هدف در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان انجام شد جهت انجام پژوهش از بین این دانشجویان تعداد ۳۵۸ نفر بصورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و سپس با بهره گرفتن از پرسشنامه های جهت گیری هدف، کمال گرایی و مسئولیت پذیری مورد ارزیابی قرار گرفته و پس از تکمیل پرسشنامه ها، با بهره گرفتن از ابزرا کامپیوتری SPSS یافته های مربوط به هر فرضیه مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج حاکی از این بود که :
۱- مسئولیت پذیری قادر به پیش بینی بخشی از واریانس جهت گیری هدف می باشد.
۲- کمال گرایی قادر به پیش بینی بخشی از واریانس جهت گیری هدف می باشد.
۵-۲ بحث و نتیجه گیری:
در این قسمت از پژوهش ابتدا فرضیه های پژوهش ارائه شده و سپس در رابطه با یافته های پژوهش بحث و بررسی صورت گرفته و در نهایت به بررسی و مقایسه این نتایج با نتایج پژوهش ها و نظریات پیشین پرداخته می شود.
فرضیه اول: مسئولیت پذیری قادر به پیش بینی بخشی از واریانس جهت گیری هدف می باشد.
یافته های پژوهش حاضر فرضیه فوق را مورد تأیید قرار داده و ابراز می دارد که مسئولیت پذیری قادر به پیش بینی ۷۴/۰ از جهت گیری هدف یادگیری، ۷۸ درصد از جهت گیری هدف عملکرد گرایشی، ۵۷/۰ از جهت گیری هدف عملکرد گریزی بصورت مثبت و همچنین قادر به پیش بینی ۷۹/۰ از واریانس بلاتکلیفی در جهتگیری هدف می باشد.
مسئولیت حالتی که طی آن شخص نقش و اثر خود را در عوارض و نتایج یک اقدام، فعالیت یا رفتار می پذیرد. گاف (۱۹۶۸) معتقد است که مسئولیت پذیری به معنای در نظر داشتن پیامد رفتار خود و قابل اعتماد و اطمینان بودن در رفتار، و احساس تعهد به ساختار اجتماعی بزرگتر می باشد.
مسئولیتپذیری یعنی قابلیت پذیرش پاسخگویی و به عهده گرفتن کاری که از کسی درخواست میشود و شخص حق دارد که آن را بپذیرد و یا رد کند.