آزمون فرضیات تحقیق با توجه به سطح سنجش متغیرها و همچنین نحوه بیان فرضیات انجام خواهد شد. در ابتدا لازم است تا چند نکته در این باره مشخص شود. فرضیه اصلی تحقیق حاضر به این نحو بوده است که “پیامدهای اجتماعی اینترنت از طریق مداخلهی ساختار و ویژگیهای خانواده کاربران بروز پیدا می کند.". به این معنی که استفاده از اینترنت در بین کاربران دارای ویژگیهای خانوادگی مختلف، تاثیرات متفاوتی نیز دارد. برای مثال چنانچه افراد را بر حسب ویژگی الگوی اوقات فراغت به دو طبقه جمعمحور و فردمحور تقسیم کنیم، انتظار داریم نحوه تاثیر استفاده از اینترنت بر زندگی این دو دسته از افراد متفاوت باشد، یا حداقل اینکه با هم یکسان نباشد.
در این تحقیق هشت فرضیه فرعی طراحی شدهاند که به طور کلی بر چهار ویژگی خانواده ها (الگوی اوقات فراغت، نظام قدرت در روابط خانواده، سرمایه فرهنگی و پایگاه اقتصادی اجتماعی پایین) تاکید دارد. هر ویژگی، دو فرضیه را در برمیگیرد که در فرضیه اول به بررسی تاثیر اینترنت بر نظام روابط اجتماعی درون خانواده و در فرضیه دوم به بررسی اینترنت بر پایبندی به ارزشهای خانوادگی پرداخته شده است. برای هر ویژگی خانواده، ما افراد را به دو دسته منحصر به فرد (افراد دارای نمرات بالا و پایین) تقسیم میکنیم و افرادی را که در محدوده حد واسط هستند یا به عبارت دیگر حالت بینابین دارند، از آزمونها کنار میگذاریم. برای اینکار میانگین افراد را در هر ویژگی به دست آورده و افراد محدوده میانگین + و – یک (یا دو) انحراف معیار را از تحلیل خارج کرده و دو گروه که بیشترین تفاوت را از حیث ویژگی مورد نظر دارند برای آزمون فرضیات مورد استفاده قرار خواهیم داد.
۴-۳-۱-۱- فرضیه اول:
“کاربرد اینترنت در کاربرانی که الگوی فراغت در خانواده آنها فرد محور است موجب کاهش روابط اجتماعی آنان می شود.”
برای آزمون این فرضیه ابتدا میزان تاثیر کاربرد اینترنت بر روابط اجتماعی درون خانواده را صرف نظر از الگوی فراغت کاربران بررسی میکنیم. نتایج این آزمون در جدول (۴-۱۳) نمایش داده شده است. بررسی نتایج نشان میدهد که تاثیر اینترنت بر روابط اجتماعی درون خانواده معنیدار بوده است. این تاثیر به صورت معکوس بوده و با افزایش هر انحراف استاندارد در استفاده از اینترنت میزان روابط اجتماعی به میزان ۰۳۰/۰ انحراف استاندارد کاهش مییابد.
جدول ۴-۱۳) نتایج مدل رگرسیونی: بررسی تاثیر استفاده از اینترنت بر روابط اجتماعی در کل جمعیت نمونه
مدل | ضرایب رگرسیونی استاندارد نشده | ضرایب رگرسیونی استاندارد شده | T حضور نسبی متغیر مستقل در مدل |
سطح معنیداری | ||
b | خطای استاندارد | B | ||||
۱ | (عدد ثابت) | ۱۱۶.۵۷۷ | ۷.۵۱۶ | ۱۵.۵۱۱ | .۰۰۰ | |
میزان استفاده از اینترنت | -.۱۱۷ | .۲۳۷ | -.۰۳۰ | -.۴۹۵ | .۰۲۱ |
مطابق فرضیه طراحی شده (فرضیه اول تحقیق)، تاثیر استفاده از اینترنت بر روابط اجتماعی درون خانواده تابع الگوی فراغت آنها میباشد. بنابراین در این مرحله بایستی افراد را به دو دسته دارای الگوی فراغت فرد محور و جمعمحور تقسیم کنیم و بنابراین؛ همانگونه که در ابتدای این بخش نیز به آن اشاره شد، افراد دارای الگوی فراغت بینابین از تحلیل خارج خواهند شد.
در جدول (۴-۱۴)، افراد بر اساس دو نوع الگوی فراغت دسته بندی شدهاند و اطلاعات آنها در متغیرهای مورد استفاده در تحلیل فرضیات به نمایش درآمده است. میانگین نمره همه افراد نمونه در متغیر الگوی فراغت برابر با ۲/۲۹ بوده است که بر این اساس افراد دارای نمره انحراف معیار از تحلیل کنار گذاشته شدهاند تا افرادی که بیشترین تفاوت را از حیث الگوی اوقات فراغت دارند در تحلیل باقی بمانند. داده ها نشان میدهد که میانگین نمره افراد دارای الگوی فراغت فردمحور در هر سه متغیر اشاره شده کمتر از افراد دارای الگوی فراغت جمعمحور میباشد.
جدول ۴-۱۴) دستهبندی افراد برحسب الگوی اوقات فراغت
میانگین ارزشهای خانوادگی | میانگین روابط اجتماعی |