۲۰
اداره بیمه سلامت شهرستان ری
۲
۱
۰
۰
جمع
۸۲
۷۳
۱۴۱
۱۵۱
جمع کل
۱۵۵
۲۹۲
۳-۴- نمونه آماری
نمونه ، گروهی از اعضای یک جامعه است که اطلاعات مورد نیاز پژوهش به کمک آن حاصل می شود.نمونه مطلوب و مناسب به نمونه هایی گفته می شود که معرف و نماینده واقعی جامعه ای باشند که از آن انتخاب شده است در صورتی معرف جامعه است که بین ویژگیهای نمونه و جامعه تجانس یا شباهت کامل وجود داشته باشد (دلاور ، ۱۳۸۰ : ۱۹)در این پژوهش محقق برای گردآوری داده ها جهت تصمیم گیری اقدام به نمونه گیری کرده و سپس نتایج حاصله را با سطح اطمینان ۹۵% به جامعه تعمیم داده است.
۳-۵- روش نمونه گیری و حجم نمونه
در پژوهشهای علوم رفتاری ، متداولترین روش های نمونه گیری ، شامل نمونه گیری تصادفی ساده ، سیستماتیک ، طبقه ای ، خوشه ای و مرحله ای می باشد . در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است . در این روش اعضای جامعه آماری یک شانس معین و برابر برای انتخاب شدن بعنوان آزمودنی دارند.این روش کمترین سو گیری و بیشترین تعمیم پذیری را دارا می باشد(سکاران ، ۱۳۸۱ : ۳۰۰) با توجه به اینکه روش نمونه گیری به صورت تصادفی ساده بوده است نمونه مورد نظر در این تحقیق به صورت نمونه برداری بدون جایگزین از جامعه محدود بدست آمده است. با توجه به مشخص و محدود بودن این جامعه آماری برای تعیین حجم نمونه از فرمول ذیل استفاده شده است. (آذر و مومنی،۱۳۷۷ : ۷۱)بدین منظور بر اساس لیست کارکنان اداره کل بیمه سلامت استان تهران ، بصورت کاملاً تصادفی افرادی انتخاب و طی یک هفته متوالی به آنها مراجعه و پرسشنامه ها جهت پاسخگویی در اختیار آنها قرار داده شد.فرمول محاسبه حجم نمونه(کوکران):
N=تعداد افراد موجود در جامعه
Z=1.96(ضریب اعتماد به ضرایب نمونه)
ᶓ=۰٫۰۸(دقت برآورد یا حداکثر خطای قابل قبول)
P=0.5(درصد افرادی که انتظار داریم به متغیر وابسته پاسخ بله دهند)
از آنجاییکه که اطلاع دقیقی از P نداریم لذا مقدار P=0.5 را در نظر می گیریم تا حداکثر نمونه ممکنه برای برآورد حجم نمونه را داشته باشیم.
با جایگذاری اعداد در فرمول حجم نمونه بدست می آید:
۳-۶- روش ها و ابزار گردآوری اطلاعات و داده ها
مراحل اصلی که در اجرای این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته ، عبارتند از :
۱-تحقیقات آکادمیک :
در این مرحله ، با بهره گیری از کتاب و مقالات فارسی و انگلیسی موجود و همچنین منابع معتبر اینترنتی ، نسبت به شناسایی و معرفی ابعاد مختلف متغیرهای مستقل و وابسته مورد مطالعه در این پژوهش اقدام گردید.
۲-پرسشنامه و جمع آوری اطلاعات:
بر اساس مطالعات انجام شده در مرحله آکادمیک و همچنین استفاده از پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی گلمن و پرسشنامه عملکرد که تغییرات بسیار جزیی روی آن اعمال شد و پس از سنجش آزمون روایی و پایایی پرسشنامه ها ، بین کلیه نمونه های آماری ( ادارات مختلف ) توزیع و سپس پرسشنامه های تکمیل شده جمع آوری گردید.
۳-آزمون و نتیجه گیری:
پرسشنامه های جمع آوری شده با بهره گرفتن از آزمونهای آماری در نرم افزار تحلیل آماری مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
۳-۷-مشخصات پرسشنامه ها
در این پژوهش از ۲ پرسشنامه استفاده شده است :
۳-۷-۱: سنجش شاخص هوش هیجانی (پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا شرینگ):
این پرسشنامه ۳۳ گویه دارد که ۵ مولفه هوش هیجانی را مورد توجه قرار داده است.مقیاس این پرسشنامه بصورت طیف لیکرت ( همیشه ، اغلب ، گاهی ، به ندرت ، هرگز ) است .
از آنجا که طیف لیکرت در این تحقیق از اعداد (۵-۱) تغییر می کرد و از آنجاییکه در این طیف عدد ۳ نمایانگر گزینه گاهی بود با توجه به نظر اساتید تصمیم گرفته شد تا عددی که بالاتر از گاهی حاصل شود را به معنای موافقت با گزینه مربوطه در نظر بگیریم و بالعکس.
گویه های پژوهش بر اساس الگوی مورد نظر در این تحقیق(مدل شایستگیهای دانیل گلمن)مطرح خواهد شد.نتایج گویه های منفی در این پرسشنامه بصورت زیر شماره گذاری می شود.
مقیاس درجه بندی از ۱ تا ۵ درجه بندی شده است: