۳-۸ روش تجزیه و تحلیل داده ها
تجزیه و تحلیل داده با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS صورت گرفته است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. برای آشنایی با جمعیت شناختی آزمودنی ها، از آمار توصیفی از جمله میانگین، انحراف معیار و درصد فراوانی استفاده شده است. برای آزمون فرضیه ها از آمار استنباطی از نوع آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شده است.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل یافته ها
۴-۱ مقدمه
پژوهشگر پس از اینکه روش تحقیق خود را مشخص کرد و با بهره گرفتن از ابزارهای مناسب، داده های مورد نیاز را برای آزمون فرضیه های خود جمعآوری کرد، نوبت آن فرا میرسد که با بهرهگیری از تکنیکهای آماری مناسبی که با روش تحقیق و نوع متغیرها سازگاری دارد، داده های جمعآوری شده را دستهبندی و تجزیه و تحلیل نماید و در نهایت فرضیههایی را که تا این مرحله او را در تحقیق هدایت کردهاند در بوته آزمون قرار دهد و تکلیف آنها را روشن کند و سرانجام بتواند پاسخی (راه حلی) برای پرسشی که تحقیق (تلاشی سیستماتیک برای بدست آوردن آن بود) بیابد (خاکی، ۱۳۸۲، ص ۳۰۳).
تجزیه و تحلیل داده ها برای بررسی صحت و سقم فرضیات برای هر نوع تحقیق از اهمیت خاصی برخوردار است. امروزه در بیشتر تحقیقاتی که متکی بر اطلاعات جمعآوری شده از موضوع مورد تحقیق است، تجزیه و تحلیل اطلاعات از اصلیترین و مهممترین بخشهای تحقیقات محسوب میشود. داده های خام با بهره گرفتن از نرمافزار آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرند و پس از پردازش به شکل اطلاعات در اختیار استفادهکنندگان قرار میگیرند.
در این فصل نتایج تجزیه وتحلیل داده ها با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS انجام شده و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. برای آشنایی با جمعیتشناختی آزمودنیها، از آمار توصیفی از جمله میانگین، انحراف معیار و درصد فراوانی استفاده شده است. برای آزمون فرضیه ها از آمار استنباطی از نوع آزمون پیرسون استفاده شده است.
۴-۲ آمار توصیفی جمعیتشناختی پاسخگویان
دراین بخش آمار توصیفی جمعیتشناسی، پاسخگویان ازنظر جنسیت، سن، تحصیلات، وضعیت تاهل و سابقه خدمت بااستفاده از آمار توصیفی تحلیل یافتهاند.
درصد معتبر | درصد | فراوانی | گویه ها |
۱/۶ | ۵/۵ | ۸ | دیپلم |
۸/۲۵ | ۴/۲۳ | ۳۴ | فوق دیپلم |
۶/۶۳ | ۹/۵۷ | ۸۴ | لیسانس |
۵/۴ | ۱/۴ | ۶ | فوق لیسانس |
۱۰۰% | ۹/۹۰ | ۱۳۲ | جمع |